Spierpijn. What to do?

Au! De pijn is vreselijk irritand.  We kennen het allemaal. De pijn in je benen of armen van het sporten. Hier geven wij tips om spierpijn tegen te gaan en om het te voorkomen. Als jij regelmatig last hebt van spierpijn, klik dan op lees verder!

image

1. Begin met een warming-up en eindig met een Cooling-down.
Als je begint met sporten, is het belangrijk dat je eerst ‘warm’ maakt. Hiermee bedoelen we rek oefeningen. Doe je bijvoorbeeld dansen of turnen (kan ook bij andere sporten) is het belangrijk dat je deze rekoefeningen gebruikt:
Ga op de grond zitten (geen koude vloer) in de split, hoeft niet helemaal in de split te zitten maat probeer je benen zo ver mogelijk in de split te doen. Probeer met je lichaam naar je linker en rechter been te gaan. Probeer dit ongeveer 8 seconden vol te houden. Bij hardlopen kun je na deze losmakende oefeningen en rek oefeningen ook een beetje inlopen door wat langzaam te gaan rennen.
Een Cooling-down is voor na het sporten. Wandel een stukje uit en doe wat lichtere rek oefeningen.

2. Warm kleden.
Als je na het sporten in een zaal, naar buiten gaat, is het belangrijk dat je je warmer kleed dan in de zaal waar je moest sporten. Neem dus een jas of vest mee, en/of een lange trainingsbroek.

3. Bewegen.
Als je de volgende dag met spierpijn uit je bed komt, en je kan amper lopen, is het toch slim om een beetje in beweging te blijven zonder de spieren die pijn doen te gebruiken. Dit zorgt voor een betere bloedsomloop waardoor je eerder van je spierpijn afkomt.

3. Eten en drinken.
Melkzuurproductie is meestal de oorzaak van spierpijn. Vitamine B stopt deze productie. Eet bijvoorbeeld bananen, sinaasappels, vlees, kip en eieren. Of pak een lekker glas melk.

4. Douch of bad.
Neem een lekker warm bad of douche even. Het is goed voor je spieren en ook nog erg lekker om een beetje uit te rusten.

image

5. Rusten.
Als je spierpijn hebt moet je de volgende dag niet weer gaan sporten, blijf wel een beetje in beweging maar ga niet meteen volledig sporten. Nu heb je alleen nog maar spierpijn,  maar als je weer gaat sporten kunnen je spieren scheuren!  Doe dus rustig aan!

6. Medicijnen.
Smeer spiergel op de plekken waar het pijn doet of pak een paracetemol. Helpt meestal ook wel.

Dit waren 6 tips om spierpijn te voorkomen of te verminderen/stoppen.
Ik hoop dat het helpt!

Groetjes mustachebloggers.

Advertenties

3 gedachtes over “Spierpijn. What to do?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s